poniedziałek, 7 lutego 2011

Jaki olej najlepszy do naszego auta?



Jaki olej najlepszy do naszego auta?



Autorem artykułu jest Michał   Suder


Nieprawidłowo dobrany olej może sprawić właścicielowi auta sporo kłopotów  Jak zatem wybrać najlepszy olej do swojego samochodu?
Czym się kierować wybierając olej silnikowy? Przede wszystkim przebiegiem i stanem silnika.

Czym się kierować wybierając olej silnikowy? Przede wszystkim przebiegiem i stanem silnika.
Dzisiejsze  oleje samochodowe różni już nie tylko gęstość. Producenci prześcigając  się w wypuszczaniu na rynek nowości oferują już nawet produkty  przeznaczone do silników zasilanych konkretnymi rodzajami paliwa.
Nie warto zmieniać rodzaju

Jak  w takim razie nie zginąć w gąszczu kolorowych butelek? Stara i  sprawdzona zasada mówi, że zmieniając olej w samochodzie używanym dobrze  jest trzymać się jednego producenta i rodzaju. Dlatego kupując auto  używane warto zapytać poprzedniego właściciela, jaką oliwę stosował.

-  Jeśli auto przez cały czas auto jeździło na oleju syntetycznym, to nie  należy go zmieniać na gorszy. Zwłaszcza, jeśli kierowca nie zaobserwował  ubytków, a samochód ma w miarę mały przebieg – mówi Stanisław Płonka,  mechanik samochodowy. – Nie wolno przesadzać także w drugą stronę.  Wlanie rzadkiego oleju syntetycznego do silnika, który zrobił mnóstwo  kilometrów smarowany olejem mineralnym może doprowadzić do jego  rozszczelnienia.

Mineralny nie zawsze dobry

Wielu  kierowców uważa, że każdy silnik z dużym przebiegiem powinno się  smarować olejem mineralnym. Według mechaników to mylne stwierdzenie.  Jeśli producent silnika nie każe używać właśnie takiego, lepiej kupić  olej syntetyczny, lub półsyntetyczny. Olej mineralny jest dużo gęstszy i  szczególnie zimą może sprawiać kłopoty z rozruchem silnika.

-  Poza tym, zanim po rozruchu naprawdę dobrze zacznie smarować silnik,  mija dłuższa chwila, co może przyspieszać zużycie części – mówi S.  Płonka.

Specjalny do LPG?

Producenci olejów  przekonują, że specjalnego smarowania wymagają silniki zasilane gazem  LPG. Dlaczego? Bo panują w nich wyższe temperatury, a paliwo jest  suchsze od benzyny. Dlatego na rynku dostępnych jest mnóstwo specjalnych  olejów dedykowanych do silników na gaz. Podobno pozwalają one  ograniczyć ryzyko wypalania się gniazd zaworowych. Co na to specjalista?

-  Zdania na ten temat są podzielone. Najważniejsze, aby olej był bardziej  tłusty i odporny na wysokie temperatury - mówi Józef Sitarz ze sklepu  motoryzacyjnego SZiK. – A w tej chwili właściwie wszystkie oleje  zachodnich marek spełniają te normy. W przypadku krajowych wyrobów  należy wybierać te przeznaczone właśnie do silników zasilanych gazem.  Litr specjalnego półsyntetyka kosztuje ok. 14-20 zł.

Wymagania Diesla

Nieci  innego rodzaju oleju wymagają silniki wysokoprężne, które w czasie  pracy wytwarzają dodatkowe zanieczyszczenia np. w postaci sadzy. Co  prawda większość z nich w czasie jazdy wydostaje się przez układ  wydechowy, ale część trafia też do oleju. Zanieczyszczony w ten sposób  traci swoją płynną konsystencję, utrudniając smarowanie silnika.

Dlatego  Diesla wart zalać specjalnym olejem. Najłatwiej dobrać go do starego  silnika. Tu zazwyczaj poleca się te gęstsze, czyli 15 W 40 i 10 W 40.  Nieco trudniejszy jest wybór odpowiedniego oleju do nowoczesnych  samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Auta, z jednostką napędową  wyposażoną w filtry cząsteczek stałych wymagają smarowania nowoczesnymi  olejami "niskopopiołowymi”.

Specjalnej ochrony potrzebują także  silniki wyposażone w pompowtryskiwacze. W tym przypadku należy używać  oleju o specyfikacji 505-01, który ma specjalne dodatki oraz więcej  uszlachetniaczy wpływających na pracę silnika. Używanie innego może  doprowadzić do uszkodzenia pompowtryskiwaczy, które są bardzo drogie.

---
  

http://swiataut-motoryzacja.blogspot.com/



Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz